maandag 14 februari 2011

Festival van gebroken naalden Hari Kujo

`Vrouwen hebben veel geheim verdriet in het leven.   Deze zorgen worden vaak doorgegeven aan de naalden die zij gebruiken tijdens de lange uren van naaiwerk. De naalden worden geacht  de last van een aantal van deze zorgen  op zich te nemen en  ze zo te verwerken met het naaiwerk dat met ze gedaan wordt `.
Meer hierover kunt U lezen via de link   Festival of broken needles
  
Van het onderzoek dat we deden voor het boek, kwamen we deze schijnbaar verouderde, maar toch aantrekkelijk 400 jaar oude Japanse traditie   met wortels in het boeddhisme tegen.
Ik kan niet beweren deze traditie echt te begrijpen, maar ik geloof in de onderliggende ideeen van dankbaar voor mijn werk en voor het gereedschap om mijn doel te bereiken.Ik denk dat de tijd nemen om te pauzeren, te reflecteren en vooruit kijken naar een jaar van doordachte en verbeterde  stiksels erkent de waarde van nederigheid en het gevoel van dat ik niets kan doen  helemaal alleen.   Ik heb deze kleine naalden en ik ben dankbaar voor hen… Zij hebben hun rust verdiend.                                                                        door Debbie Bates

In de Hari Kuyo ceremonie  verzamelen Japanse vrouwen een keer per jaar op 8 februari op Shinto heiligdommen of boeddhistische tempels hun versleten naalden en spelden om hen te bedanken voor hun goede diensten.

In Edam is een tentoonstelling t-m 19 februari ’11 van Speldenkussens in een nieuwe `prikkelende `vorm van mix materiaal gemaakt door Kunstenaars uit verschillende disciplines.
Galerie Exp 23 Edam, Nieuwhaven 23 Edam

Openingstijden zaterdag en zondag van 1114.00 tot 18.00 uur


Geen opmerkingen:

Een reactie posten